Hintertux

Hintertux
 
En bättre utsikt helt klart...
 
 
Ännu en dag förbi. Vi tog bilen en korta turen till Hintertux för en dags Glaciäråkning, En helt underbar dag uppe i bergen blev det med strålande sol, värme (även om det var lite kyligare än tidigare dagar - men det är ju en glaciär så vad kan man förvånta sig?!) och en väldig massa bra skidåkning.  Väl hemma blev det After Ski, en varm dusch och lite sol på altanen. Nu känner jag mig ganska mörbultad så kvällen blir lugn. Matlagning och bara allmänt mys står på schemat. Ja, dagarna här nere i Alperna kan man inte klaga på. Inte det minsta!
Hoppas er start på veckan varit kanon!

Kommentarer
Postat av: Tea

Härligt med skidåkning! :)

Har några frågor till dig. De är förmodligen dumma, men hela styrketräningsgrejen är ny för mig (har BARA tränat kondition förut) och just nu är du min bästa inspiration :). I alla fall:

1. Hur ofta får du träningsvärk? Efter varje pass eller typ en gång varannan vecka?
2. När man kör knäböj med stång, är det fusk om man lyfter hälarna då? Upptäckte nämligen att jag både kunde lyfta tyngre och gå djupare om jag lyfte hälarna en centimeter. Vad är bäst, att ha stången framför eller bakom huvudet? Vad är skillnaden?
3. Musik. Vad lyssnar du på när du lyfter?

Känner att det var lite småtöntiga frågor, men jag har blivit så pepp på styrketräning och tänkte att det är lika bra att börja fråga folk på en gång! :)

Tacksam för svar!

Svar: HEJ! Gud vad kul att höra och vad glad jag blir :)

1. träningsvärk får jag näsan aldrig. Jag kan känna mig stum och tung i benen, men det är väldigt sällan jag har träningsvärk. Om jag gör en hel ny övning kanske jag känner av den, men somsagt annars händer det väldigt sällan att jag just har träningsvärk.

2. Fusk och fusk.. I lyftarskor är du ju lite upphöjd men jag tror inte det är speciellt bra att lyfta hälarna. Iallafall ska du försöka stå på hela foten och kanske investera i ett par lyftarskor istäöllet, alternativt stå på en planka. Anledning till att du lyfter hälen är förmodligen för att din rörlighet är begränsad. Att ha stången bkom eller framför huvudet är två olika lyft. Knäböj resp. frontböj. Fördelen med fronböj - speciellt om du är nybörjare är att du måste hålla upp överkroppen betydligt mer vilket kan vara bra att börja med. Dock kan man oftast ta mer vikt med stången bak vilket ger mer belasting för kroppen, men det ställer också högre krav på utförandet och rörligheten.

3. jag har aldrig musik när jag tränar :)Och du.. inga frågor är töntiga! Alla är vi nybörjare. Lycka till nu :D
rebeccacecilia.blogg.se

2014-03-11 @ 18:36:53
Postat av: fight4fit

Så galet härligt du verkar ha! Antar att du njuter av varje sekund!! Hur länge ska du vara borta?

Svar: Ja jag har det ganska bra :) Vi beger oss hemåt på lördag morgon :)
rebeccacecilia.blogg.se

2014-03-11 @ 21:58:28
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Julia T

åh så härligt, saknar backarna! inte åkt slalom på typ 3 år :/

2014-03-12 @ 11:14:23
URL: http://takethetime.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh, vad underbart det ser ut. Förstår att du inte har något o klaga på. Passa på att njuta för fullt :)

2014-03-12 @ 14:31:53
URL: http://semmla.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0