Tabata-intervaller

 
Jag är helt slut ... Kanske så det ska vara när man varit igång sedan 05.25? Är hemma i kaoset och mellanlandar lite innan jag ska in till Fysiken igen och möta upp mina vänner. Ikväll blir det Pizza och vin. Låter bra det.
 
Jag har alltid varit väldigt negativ mot intervaller. Förmodligen för att jag inte vetat hur jag skulle lägga upp det, hur tankesättet skulle vara eller vilken strategi jag skulle ha. Det är alltid svårt att byta tankesätt innan man vet vad man har att vänta sig. Jag har inte sprungit speciellt mycket sedan oktober och att börja är riktigt tungt (och tråkigt). Därför har jag har börjat köra Tabata-intervaller. Tidigare bara kring 10 stycken (ca 5 minuter) som en liten extra pulshöjare, men idag körde jag 20 tuffa minuter. Jag började med uppvärmning på Crosstrainern (jag kan inte springa ouppvärmd!) för att sedan köra starta med att köra 20 sek på 13 km/h, vila 10 sek.
Ökade sedan till 13.5 och sprang 20 sek, vilade 10 sek. Fortsatte att öka med 0.5 km/h fram tills att jag var uppe på 17.5 km/h. Köttade där lite innan jag ökade upp ytterliggare. Körde ett par intervaller på 18.5 och gick sedan ner till 17.5 km/h igen. Samma princip - springa 20 sek, vila 10 sek.
Riktigt äckligt jobbigt. Kul. Inspirerande. Svettigt. Effektivt.
Man orkar betydligt mer än man tror, kan springa mycket fortare och pressa sig lite extra eftersom det bara är 20 sekunder innan man får vila. Dock vet jag att väldigt många tränare inte rekommenderar nybörjare att starta med detta, utan att köra lite längre intervaller och lite längre vila innan man har vanan inne. Jag kan kan förstå det. Det krävs att din kropp är snabb på att återhämta sig för att man ska vara redo och ha ny kraft till nästa intervall och du har bara 10 sekunde på dig. Ett alternativt om man inte är van vid högintensiv konditionsträning är att starta lite försiktigare de första gångerna, bara för att testa hur kroppen reagerar på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0