D-vitamin.

Vi vet alla hur otroligt viktig D-vitamin är för oss (och om ni inte vet det, så är det dags att lära sig nu!). D-vitamin är en fettlöslig vitamin som vi bildar i huden när den belyses av solen men vi kan även få i oss D-vitamin från fet fisk och ägg. Lättmjölken är även brikad med vitaminet och en liten mängd finns att hitta i bl.a. svamp och andra mjölkprodukter (i sverige är det vanligt att berika mjölkprodukter med D-vitamin). Denna vitamin är även livsviktig för oss och under sommaren är risken för D-vitaminbrist mycket liten. Att vistas i solen mellan 15-30 minuter om dagen, men så mycket av huden exponerad som möjligt tillgodoser det mesta ev behovet, i samband med en allsidig kost är vi säkra. Men under de gråa trista vinterhalvåret i Sverige är risken att drabbas av D-vitaminbrist mycket stor, därför är det viktigt att tänka på att kosten innehåller mycket D-vitamin under dessa månaderna alternativ ta tillskott (dock är det ju alltid bättre att få i sig näringen från kosten, eftersom kroppen inte tar upp vitaminer och mineraler lika bra i piller-form).

D-vitamin är viktig eftersom det reglerar kalkbalansen i skelettet, hjälper skelettbildningen, motverkar kariser och är bra för nervsystemet. Det är även en viktig komponent i upptaget av kalcium och fosfor och det hjälper till att motverka benskörhet och är en bidragande faktor till att vi får starka naglar, starkt hår och ett effektiv mineralupptag. Sedan är det, som så många andra vitaminer, stärkande för immunförsvaret.

Mörkhyade personer behöver vistas längre i solen för att få samma effekt som en ljus person, även solskydd stoppar upptaget. Gravida, äldre och barn bör vara extra uppmärksamma mot D-vitaminbrist. Symptom vid brist är aptitlöshet, depression, retlighet, led och muskelvärk.

Överdosering kan vara farlig, men vi kan aldrig överdoseras, enbart pågrund av solljus. Så var inte rädda för att vara ute i solen och försök äta rikligt med fet fisk under vinterhalvåret, speciellt om ni vistas i Sverige. Om det är bra väder (hur ofta händer det i Sverige under vintern liksom?!), se till att vistas ute extra länge, det är bara både för upptaget/bildningen av D-vitamin och för att vi såklart ska passa på att njuta av solen den lilla tiden den är framme under vintern. Frisk luft är viktigt för välbefinnandet! Så lova mig nu att ta er ut i friska luften varje dag och när solen är framme, se till att suga ur lite extra energi! Boost för själ, välmående och hälsan!

Kommentarer
Postat av: Karin

Hehe låter bra det:) Träna lugnt;)

2012-01-17 @ 17:48:01
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0