Föreläsningar.

Godkväll!
Jag har haft en bra dag, lång som vanligt, men den har ändå varit kul. Mycket föreläsnngar resulterar dock i en skrynkelhjärna nu... Haha. Först och främst, Kaffet på Espresso House idag var precis lika gott som igår... Beror detta faktum på KAFFET eller på SOYAMJÖLKEN, ja det är en bra fråga! GOTT som bara den och en nice värme i kylan.

Idag hade vi 4 långa föreläsningar:

- Kostvanor hos unga
- Kostvanor hos elitidrottare + hur kroppen påverkas när man tävlingsstrategiskt "bantar" ner sig för tat passa innom en viss viktklass innom kampsporter.
- Kostvanor/kostönskningar & tankar hos älder 55+
- Maten vi äter utanför hemmet.

Den absolut roligste av dessa var den andra föreläsningen om kostvanor hos elitidrottare och vad vår föreläsare berättade (han håller på att skriva en avhandling om hur kroppen påverkas när kampsportare pressar ner sin vikt inför en tävling & hur detta påverkar kroppen, varför man gör det, vad som motiverar en mentalt & vilka positiva/negativa effektier detta får fysiskt&psykiskt inför en tävling - SJUKT intressant), men han berättade somsagt även lite om kostvanor allmänt hos elitidrottsmän som han hade studerat. En rolig sak var bl.a en undersökning han hade gjort på tävlande i landslaget för längskidåkning (Som är en av de mest energikrävande sporterna) var hur näringsbehovet är hos dessa män & kvinnor. En normalbyggd kvinna med normalt rörelsemönster ska äta mellan 1800-2200 kcal brukar man säga, män mellan 2200-2500 cirka. Det beror självklart på ålder, kroppvikt och aktivitetsmönster - men detta är ramarna man brukar utgå ifrån. Han hade då studerat männen & kvinnorna i landslaget som i.o.f.s tränade en heeel del, men ett par av männen innom denna sport hade alltså energibehov på omkring 8000 kcal om dagen. När man tänker på att en normalbyggd man ska ha mellan 2200-2500 så förstår man hur mycket 8000 kcal är. Det är ju inte heller så att han kan dricka några lite läsk och slänga i sig ett par chipspåsar om dagen för att komma upp i detta energibehov, utan för att han ska utvecklas, orka mer, kunna prestera, bibehålla musklerna osv. måste dessa 8000 kcal även ha rätt näringssammansättning - varje dag - mellan protein, kolhydrater och fetter. Det är rätt sjukt hur mycket planering som behöver ligga bakom allt man gör när man är proffsidrottare.

Föreläsningen var iallafall grym och det är verkligen sådant jag skulle kunna tänka mig att arbeta med - Nutrition innom idrott, just för att det är så otroligt intressant och det finns så mycket att studera innom detta när man har mer och djupare kunskap innom ämnena.

Kommentarer
Postat av: Malin

Fattar noll, vad läser du för kurs/program?

2010-09-30 @ 19:26:34
URL: http://www.livetochkarleken.com
Postat av: Malin

Hahhahahha



Jag har gått runt och trott att du läser konstvetenskap, som i ART och tavlor. haha.

2010-09-30 @ 19:29:58
URL: http://www.livetochkarleken.com
Postat av: Julia

Det låter väldigt intressant!

Jag funderar på att söka till kostvetenskap i gbg nästa höst, det är det du läser va? :) Ett program att rekommendera om man vill jobba som t.ex. kostrådgivare eller något liknanade? :)

Vet du om det var svårt att komma in på det förresten? Om man måste göra högskoleprovet?

2010-09-30 @ 19:52:34
Postat av: Billy

Intressant kurs du läser, skulle också kunna tänka mig att läsa de senare...hehe alltså det är ju sjuk mycket energi som de behöver, måste vara grymt jobbigt att få i sig allt det varje dag.

2010-09-30 @ 20:54:52
URL: http://rubyred.blogg.se/
Postat av: Anna

Har mer fil/yoghurt istället och gröt som tillbehör, typ flingor. Har alltid en hel portion gröt om jag har mjölk till :)

2010-09-30 @ 21:02:23
URL: http://aannasofia.blogg.se/
Postat av: elin

sv: Nej inget proteinpulver här inte :)

2010-09-30 @ 21:44:21
URL: http://metrobloggen.se/elinstraning
Postat av: Maria

tror det är soyamjölken som gör det så gott...:D

2010-09-30 @ 22:33:22
URL: http://smakexplosion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0