Puls

De senaste veckorna har jag tränat Cykling activo ett par gången (30 resp. 45 minuter) med pulsband och sedan kan man se pulsen på en skärm framme i salen. Man loggar in med hjälp av en moniter utanför spinningsalen och där kan man räkna ut maxpuls (den tar 226-ålder. DVS. 226-20=206. 206 skulle alltså vara min maxpuls). Under passet följer man sedan sin puls på duken och ser hur den stiger och sjunker (jag ska köpa en egen pulsklocka snart!) men det är några funderingar jag har.
Kanske är det någon av er som är bättre insatt i detta med puls än vad jag är?!


1. Jag ligger mestadels mellan 65-75% av max när jag kör spinning. Det är liksom där den vill ligga. Jag kan kämpa upp den mot 83% men det är riktigt riktigt jobbigt och jag orkar inte hålla det så slänge. Kring 70% - ja upp till 75% kan jag ligga ganska stadigt och utan "större problem" men så att det ändå lite lite jobbigt när den går upp mot det övre. Jag blir med andra ord trött om jag ligger kring 75-80% Ev. kan det också bli lite dippar uppåt om jag tar i extra och jag kan då ligga mellan 75-80%. Samtidigt ser jag vissa som utan problem ligger på 87% av max under hela passen i stort sätt - har jag så dålig konsis?! Eller varför vill min puls ligga kring 70-75% även om jag kämpar järnet?

2. När jag har arbetat upp pulsen och sedan slappar det MINSTA LILLA, dvs. om jag kämpar och får upp pulsen till säg 80% av max och sedan sänker motståndet pyttelite - så dippar pulsen ner till 70-75% av max igen. Likadant på återhämtningen - på ingen tid alls är min puls nere i 60-65 % även om den precis innan var uppe i omrking 78-80 %. Vad kan detta bero på?

http://blogg.piggelina.se/uploaded_images/anna_spinning_sv_3310-794693.jpg


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet inte riktigt, men att pulsen går ner snabbt tror jag tyder på bra kondition. :).

2010-10-31 @ 20:49:22
Postat av: Anonym

Det där med puls är väldigt olika från person till person. Men att du snabbt kommer ner i puls tyder oftast på en god kondition.



Att ligga på 80% av maxpuls är den nivån där du förbränner mest! Mellan ca 60-70% av maxpuls är den nivån som kallas "aktiv vila" och den du bör ligga på MELLAN intervaller etc. Detta är i alla fall vad jag lärde mig när jag utbildade mig till spinninginstruktör. Har du några mer frågor är det bara att hojta :)

2010-10-31 @ 21:15:36
URL: http://capturethismoment.blogg.se/
Postat av: Anonym

Maxpulsen varierar mycket och deras sätt att mäta maxpulsen är inte särskilt trov'rdigt. Det kan vara så att din maxpuls egentligen ligger kring 190 eller lägre, vilket kan göra att det känns jätte jobbigt att cykla. Mitt tips är att du gör ett eget maxpulstest tex på löpband för att kunna använda pulsträning på rätt sätt.

Tack för en intressant blogg.

2010-10-31 @ 22:07:51
Postat av: Nene

Pulsen är väldigt individuell, det där med 226 - ålder stämmer exakt på väldigt få personer. Själv har jag t.ex. ganska hög maxpuls :P Bästa sättet att få reda på sin maxpuls är att göra ett maxpulstest, dock är de typ aaasjobbiga så de flesta pallar inte. Det skulle inte jag göra heller, haha xD



Svar: Ja, det är lite jobbigt det där med att känna sig ensam. Men man får ju hoppas att det ordnar sig efter ett tag :) Min kompis har lite samma problem i Uppsala, alla vill supa och festa men hon gillar inte riktigt det...

2010-10-31 @ 22:10:37
URL: http://iqbanan.blogg.se/
Postat av: sanna

Ja precis! Tänk på att om du ligger över 85% för länge så bryter du ner i stället för att bygga upp! Mycket viktigt att tänka på då många verkar tro att det bästa är att ligga så nära maxpuls som möjligt för bästa resultat!

2010-11-01 @ 00:09:15
URL: http://capturethismoment.blogg.se/
Postat av: ♥ Tjugo och gravid ♥

Tack söting! Vi får ses snart tycker jag. :)



Det med pulsen är väll väldigt individuellt, känns konstigt om alla som är i samma ålder har samma maxpuls så det är nog enklare att räkna ut sin maxpuls genom att ta ut sig helt, så när du är på 85% och är helt slut kanske det är din maxpuls? Så svårt att känna sånt iof tycker jag!

2010-11-01 @ 07:00:16
URL: http://pluttenimagen.blogg.se/
Postat av: Anna

Kvinnas maxpuls är i regel 226-ålder.

En mans maxpuls 220-ålder. Grejen är att det såklart varierar från individ till individ huruvida det stämmer, men det fungerar ju helt klart som underlag för pulsträning.



Det går även att räkna ut enligt:

210 - (0,5 x ålder) = maxpuls

Om du är 20 blir det alltså:

210 - (0,5 x 20) = 200



Och utifrån det så kan du ju även se hur hög din puls bör vara, dvs 50-70%. 100-140 slag/minut är alltså en bra pulsintervall när du tränar, så att säga :)



2010-11-01 @ 13:07:39
Postat av: Amalia

Vilken puls som är bra beror ju på hur din kropp fungerar och vad du vill ha ut av träningen. Det borde ju vara att få bättre kondis, eller? Då ska man ligga högt, men inte FÖR högt. Jag brukar ha 160, men jag har extremt svårt att få upp pulsen dit. Det är helt sjukt vad låg en är...

Jag ska också köpa en pulsklocka, öhöh, när jag får råd! du kan ju tipsa mig om vilken du köpt sedan :D

Kramar

2010-11-02 @ 20:03:02
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0