Träning

Hemma från träningen igen och det gick superbra... jag hoppas dock att jag på måndag ska hitta en instruktör där så jag vet om jag utövar maskinerna rätt. Det blev iallafall lite arm och benstyrka idag + "kondition" (dvs. lite cykling, lite gå-på-band och så, inget jätteavancerat) så det är skönt. Jag hade planerat hemfärden jättebra men när jag går på bussen visar det sig att där inte är pengar på kortet så jag får gå av. Nästa buss går om en timme, mamma och pappa är inte hemma och jag har inga pengar på mig alls. I panik ringer jag mormor som är en ängel och kommer och hämtar mig trots att hon ska bort på fest. Evight tacksam för det är jag för annars hade jag inte kommit hem!

Jag har sedan tagit en snabb dusch och ätit rester från gårdagen. Dock fick jag lite småpanik efter måltiden då jag blev orolig att det var för lite protein i maten och jag bestämde att brosan fick köra ner mig till affären, dock orkade ingen av oss det egentligen, så istället gjorde jag mig en liten smoothie av soyayoghrt, sojamjölk och hallon. Den toppades sedan med musli och hackade dadlar. Så nu har jag lugnat ner lite lite igen, för mitt mål är ju faktiskt att få muskler och då får man ju äta rätt för det också. Men jag ska se till så att vi alltis har kesella hemma nuförtiden^^ haha..

Nu lyssnar jag på musik och har precis ätit upp yoghurt/smoothie-blandningen och sedan ska jag läsa lite om bra mål/mellanmål innan och efter träningen. Har ni några tips så är det mer än välkommet ska ni veta!


Kommentarer
Postat av: Rosanna

jag tycker det är svårt med dedär med mat innan och efter träningen! vissa säger att man ska äta protein innan och snabba kolhydrater efter, andra säger tvärtom. hur förvirrande är det inte? tycker det är svårt att äta ngt precis innan, får så lätt håll då.

2009-01-31 @ 18:16:31
URL: http://rosannamikaela.blogg.se/
Postat av: carro

TAAAACK :D

2009-01-31 @ 18:31:35
URL: http://carole.blogg.se/
Postat av: Linda

Hoppas att du får en trevlig kväll!

Många säger att så länge man inte tränar på elitnivå behöver man inte äta tillskott av protein. Alltså vanlig mat räcker gott och väl. Förresten, om du äter tacos, har du inte köttfärs el liknande i dem? För i så fall tror jag att du får tillräckligt med protein ändå. Skickar över lite förslag:

Fralla + pålägg + 1 glas mjölk/yoghurt

Risifrutti + en macka + banan

Yoghurt + musli + frukt/bär

Bulle och mjölk

*Riskakor + banan (efter träning)

2009-01-31 @ 19:55:30
Postat av: E

Det beror på vilken nivå man tränar på. Men äter du varierat som du verkar göra så behöver du inte oroa dig för att få i dig för lite protein. Man ska ha i sig 0,9 g protein per dag/kg kroppsvikt och om det får du. Äter man mer protein än det så tar kroppen inte upp det som protein ändå, så det är bara onödigt att äta för mycket. Vill man satsa på att bli bra och öka prestationen är det viktigt med mat före och direkt efter samt efter träning. Före träning ska man äta långsamma kolhydrater och precis innan träning kan man äta snabba kolhydrater för att bli pigg o få energi. Direkt efter träning ska man äta 100 g kolhydrater och 10 g protein. (1 banan o 1 glas mjölk, 1 yoghurt o 1 banan, 1 macka med skinka/ost och 1 glas mjölk, 1 smoothit- vad som helst är bättre än ingenting). Det man äter i anslutning tillträningen/direkt efter ska vara snabba kolhydrater, dvs mat som tas upp snabbt. Detta för att man fyller på leverns glykogendepåer (energin som man tömt), och då förskortar återhämtningstiden till nästa pass, detta är alltså mest viktigt för de som tränar ofta och mycket-dvs elitidrottare. Efter träning när man är hemma, inom 1-1,5 h bör man äta mat, alltså som lunch/middag. Detta för att man inte ska börja bryta ner kroppen. Men som sagt, ät varierat som du gör så klarar du dig galant. Mvh dietisten.

2009-01-31 @ 20:43:20
Postat av: Rebecca

E: Tackar!

2009-01-31 @ 22:33:43
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Olviia

varför äter du en massa soya produkter? är du allergisk?

jag äter det för jag bantar..

2009-02-01 @ 11:48:21
Postat av: sandra

När jag tränade 5 dar i veckan för någa år sedan så åt jag ca: 1,5-2 timmar innan träning. Då brukar man inte få håll eller va tom i magen vid träning. Man ska inte äta precis innan träning för då får man håll. Man måste inte heller äta direkt efter träning. Det går bra att vänta 1-1,5 timme efter träning innan man äter. Även om man tränar hårt. Jag skulle bara må illa om jag skulle äta direkt efter träning för då har man fortfarande mjölksyra i kroppen och i magen. Man vill ju duscha och stretcha först också. Du behöver nog inte oroa dig att du får i dig för lite protein även om du åt en mindre portion mat. Det är ju protein i det mesta. Särkilt mycket protein finns i ägg, kött, fisk.

2009-02-01 @ 14:54:18
Postat av: sandra

När jag tränade mycket för några år sedan åt jag sjukt många mackor. Åt typ 5-7 mackor efter träningen istället för lagad mat. Men det funkade bra för jag blev hela tiden bättre i min idrott iallafall. Åt endast lagad mat i skolan till lunch. 2 timmar innan träningen åt jag 2-3 mackor med ost eller skinka och juice eller mjölk till.

2009-02-01 @ 14:58:57
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att du har en skitfin blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2012-01-12 @ 23:11:32
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0