Vårfräsch - ansikte

Känner du dig grå-trött-sliten och hängig efter vintern, då är det dags att få igång kroppen och komma in i vårkänslorna. Här kommer del ett i hur du stegvis kan börja känna dig mer vårfräsch!

En sommarbid utan makeup...

ANSIKTET
Är du en sådan som inte tvättar av sminket innan du går och lägger dig? Ett tips är då att börja göra det, varje morgon och kväll bör du tvätta ansiktet (på kvällen ska självklart sminket bort eftersom det är som döden för hyn - använd en oljefri make up remover om du har fet hy) och efter att sminket är borta och ansiktet avtvättat så smörj in hyn med en återfuktande nattkräm. Detta behövs ÄVEN om du har fet hy. På morgonen tvättar du ansiktet och smörjer sedan in det med en dagskräm,

Ett par gånger i veckan är det bra att använda en ansiksmask - har du oren hy så ta en mask som är för oren hy och har du fet hy så ta en för fet hy osv. Ta en mask som passar dig helt enkelt. Om din hy har påverkats mycket av sminket och du har mycket pormaskar osv. försök ha minst en dag i veckan som är sminkfri. Låt huden andas och inte vara instängd under sminket. Tycker du det är svårt? Gör så att du börja med att alltis tvätta bort sminket när du kommer hem på eftermiddagen - varesig klockan är 20.00 eller 14.00. Ska du bara vara hemma behövs ju inte smink och huden får då chans att andas och hämta sig efter den instängda tiden. utöka detta sedan och tillslut kommer du att bli van vid att inte ha smink alltid - vilket kommer bidra till en renars och fräschare hud!

Försök sedan stegvis att minska mängden smink - ibörjan vet vi alla hur svårt det kan vara att vistas utan smink om man vanligtvis alltis har det, men om man tar det i små steg så kommer du att vänja dig. Mindre mängd foundation och puder bidrar till en renare och fräschare - naturligare hud. Får huden sedan lite sol också - så kommer du känna dig vår och sommarfräsch utan smink också vilket i det långa loppet gynnar dig.

Att kroppen får alla vitaminer och mineraler den behöver är också viktigt för att fräsch hud - därför är det viktigt att äta mycket frukt och vitaminer. Men även omega 3 har en stor påverkan på vår hud... Se därför till att äta varierad mat så kroppen får vad den behöver!

ÖGONEN
Noppa sedan dina ögonbryn på kvällen innan du går och lägger dig - detta gör att svullnaden och den irriterade hyn kring ögonen kommer att ha försvunnit innan du vaknar på morgonen. Se även till att få en bra form på brynen som tar fram det bästa av ditt ansikte och din ansiksform. Har du svårt att veta vad som passar dig? Boka tid på en salong - för oftast behöver man bara hjälp första gången, sedan vet man precis hur man ska göra! Att noppa brynen bidrar ofta med bättre resultat än att raka dem - så stå ut med smärtan, det blir bättre efter ett par gånger.

LÄPPARNA
Har du torra & sprukna läppar? Se då till att smöja in dem flera gånger under dagen tills det att dom har återfått sin fuktighet, försök sedan minska ner på användandet av kräm/läppbalsam för att undvika beroende. ett tips är att använda idominsalva innan du går och lägger dig - ta ett tjockare lager som sedan under natten kran "träcka in" i läpparna. Det är ofta bättre än ett läppbalsam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera här!

Trackback
RSS 2.0